سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
آنچه را نمی دانی مگو که در خبر دادنت از آنچه می دانی متهم می شوی . [امام علی علیه السلام]
 
امروز: پنج شنبه 103 فروردین 30

وقتی ویندوز  به بازار عرضه شد، بسیاری از کاربران شیفته زرق و برق و محیط جذاب آن شدند که انصافا با محیط خشک و بیروح 2000 قابل مقایسه نبود. Xp شیک، دوست داشتنی و جالب بود و همین خصوصیت آن باعث شد که در مدت کوتاهی بسیاری از کاربران تازه کار را جذب کند، اما حرفهایترها کمی عاقلتر بودند. آنها منتظر ماندند تا کمی از تولد این سیستم عامل بگذرد و امتحانش را پس بدهد. مایکروسافت وعدههای فراوانی مبنی بر قابل اعتماد بودن xp نسبت به ویندوزهای قبلی داده بود. اما به مرور زمان، کمکم خطاها (Bugs) و حفرههای امنیتی (Security Holes) آن کشف شد و مایکروسافت را مجبور کرد که هر از گاهی یک نسخه اصلاحی (Patch) برای از میان بردن این اشکالات ارائه کند. با این که هنوز هم ممکن است حفرهها و باگهای ناشناختهای در xp وجود داشته باشد، ولی توصیه میکنیم چنانچه دستگاه شما توانایی پذیرش این سیستم عامل را دارد، ویندوز خود را به XP ارتقا دهید. در دنیای رایانه، 2 سال مدت کمی نیست. پس تا دیر نشده اقدام کنید. به هر حال اگر کاربر ویندوز XP هستید، یا چنانچه قصد دارید روزی آن را روی دستگاه خود نصب کنید شما را به خواندن این مقاله دعوت میکنیم. با بکار گیری این نکات میتوانید کارایی سیستم عامل خود را افزایش دهید.
  •    ویندوز خود را روی بهترین کارایی تنظیم کنید. روی آیکون My computer کلیک راست کرده،Properties را برگزینید. به پوشه Advanced رفته و در قسمت Performance روی دکمه Settings کلیک کنید. حال در پنجره ظاهر شده در کنار عبارت Adjust for Best perfprmance علامت بگذارید.
  •     همانگونه که بارها گفتهایم، برای خلاص شدن از دست برنامههای حاضر در حافظه که با هر اجرای ویندوز بالا میآیند، گزینه Run را از منوی start انتخاب و دستور msconfig را وارد کنید. پس از اجرا به پوشه startup بروید و علامت کنار برنامههای غیرضروری را بردارید. میتوانید سری به فولدر startup در منوی start ، گزینه Allprograms هم بزنید و روی نرمافزارهایی که نمیخواهید، راست کلیک کرده، delete کنید. اگر حرفهایتر هستید به سراغ فولدرهای Run Run Onc, RunOnceEX, Runservices,و Runservices Once در رجیستری ویندوز بروید و برنامههای غیرضروری را از آنها حذف کنید.
  •    هارد خود را تمیز کنید. هنگامی که هارد شما در حال پر شدن است، درایو مجبور است در شیار (track)های داخلی بنویسد. (همانگونه که میدانید هارد به صورت صفحات دایرهای شکل است . روی این صفحات، دوایر متحدالمرکزی وجود دارد که به آنها شیار گفته میشود). از آنجاکه شیارهای داخلی کوچکترند، اطلاعات کمتری روی آنها جا میگیرد پس برای نوشتن اطلاعات، به تعداد دوربیشتری چرخش هارد نیاز است. برای افزایش کارایی، برنامههای غیرضروری را uninstall کنید. از اطلاعاتی که هماکنون نیاز ندارید، نسخه پشتیبان(backup)  تهیهکرده و در جای دیگری غیر از هارد رایانهتان نگهداری کنید. اجرای Disk Cleanup برای خلوت کردن هارد، خالی از فایده نیست. پس از تمیز کردن هارد، نیاز به یک Defrag دارید که تکههای فایلهای روی هارد را به هم بچسباند.
  • درایو سختافزارهای خود را به روزآوری کنید. دقت کنید که همواره آخرین نسخه از درایوها را در اختیار داشته باشید تا کارایی رایانه خود را تا حد امکان بالا ببرید.
  •    پرینترهای موازی را غیرفعال کنید. اگر پرینتر شما به پورت موازی (Parallel) متصل باشد، ممکن است وقتی در حال پرینت گرفتن هستید، دیگربرنامههای شما به خوبی کار نکند. یا این که اصلا کار نکند. ویندوز xp (همانند 2000) با پورت موازی بخوبی کنار نمیآیند، بکوشید پرینتر را به پورت USB رایانهتان وصل کنید. اگر پرینتر شما چنین کابلی ندارد، میتواندی از یک کابل USB به موازی استفاده کنید. البته به شرطی که رایانه شما پورت داشته باشد.
  •    چقدر حافظه لازم دارید؟ ممکن است بخشی از هارد خود را به صورت حافظه مجازی (Virtual memory) در آورده و آن را در اختیار برنامهها گذاشته باشید، اما هر چه باشد این حافظه کندتر از RAM خواهد بود. حداقل RAM مورد نیاز برای XP ، 64 مگابایت است. اما در بسیاری از موارد حتی 128 مگابایت هم برای اجرای چند برنامه به طور همزمان جوابگو نخواهد بود.
       خودتان میتوانید آزمایش کنید. در هر لحظه تنها یک برنامه را باز کنید. اگر کارایی آن برنامه بیشتر از حالتی بود که با دیگر برنامهها باز میباشد. RAM سیستم شما کافی نیست. برای برنامههای استاندارد معمولی 256مگابایت حافظه کافی است. اما اگر با فایلهای چند رسانهای (MULTIMEDIA) خیلی سر و کار دارید یا با بازیهای با گرافیک سنگین کار میکنید، به سراغ 512 مگابایت یا یک گیگا بایت RAM بروید.
  •    ویروس یابی کنید. اگر سیستم شما بسیار کند شده است، ممکن است ویروسی باشد. برنامه آنتی ویروس خود را از طریق سایت آن به روز آوری (update)کرده، سیستم را scan کنید.
  •    از ابتدا شروع کنید. برخی کاربران به نصب و unistall نرمافزارهای مختلف عادت دارند. اگر شماهم از آن دسته هستید، باید بدانید که بیشتر اوقات برنامههای uninstall بخوبی عمل نمیکنند و تعدادی از فایلهای نرمافزارها را روی هارد شما باقی میگذارند. به مرور زمان این فایلهای بیخودی و اطلاعات و اطلاعات به دردنخوری که در رجیستری ویندوز باقی مانده است، سرعت ویندوز را پایین میآورد. در این موارد تمیز کردن رجیستری، معمولا مفید است. گاهی نیز نصب مجدد reinstall ویندوز شما را یاری میکند.

 نوشته شده توسط محمد تحصیلدار در سه شنبه 85/11/3 و ساعت 10:48 صبح | نظرات دیگران()
لیست کل یادداشت های این وبلاگ
درباره خودم

( رؤیای 24 )
محمد تحصیلدار
عشق صدای پای ما در کوچه های تنهایی است

آمار وبلاگ
بازدید امروز: 0
بازدید دیروز: 8
مجموع بازدیدها: 292833
جستجو در صفحه

خبر نامه
 
وضیعت من در یاهو